De Waaiburg heeft de mogelijkheid om 7 jongeren te begeleiden in dit systeem. Deze vorm van hulpverlening houdt in dat jongeren de kans krijgen om, met de nodige begeleiding, zelfstandig te gaan wonen.
De jongeren moeten vooraf wel verbleven hebben in een afdeling van De Waaiburg.
De meeste begeleidingen gebeuren dan ook vanuit 't Spoor en de Pitstop.
De individuele begeleid(st)er van de jongere neemt de verdere begeleiding waar.
Aan deze begeleidingsvorm gaan een aantal voorwaarden vooraf:
De jongere moet minimum 17 jaar zijn en reeds een bepaalde graad van zelfredzaamheid bereikt hebben.
Hij moet zelf instaan voor zijn onderhoud. De jongere dient dus te beschikken over voldoende inkomsten.
Indien dat niet zo is kan hij een aanvraag doen tot het ontvangen van het leefloon.
Enige motivatie is noodzakelijk. Daarom moet de jongere zelf de vraag stellen. Indien de voorziening hiermee akkoord gaat, kan er een beslissing genomen worden tot verdere begeleiding.
Dergelijke begeleiding kan maximum 6 maanden duren, met mogelijkheid tot verlenging na een hernieuwde aanvraag tot motivatie.
naar het infoboekje van CBAW
Contextbegeleiding
Contextbegeleiding
Contextbegeleiding positieve heroriëntering
Contextbegeleiding positieve heroriëntering
Onze historiek
Onze historiek
Onze historiek
Afdeling 't Alternatief
De ondersteunde begeleiding biedt trajecten aan op maat voor zowel kinderen, jongeren als ouders die ingeschreven zijn op de Waaiburg. De trajecten zijn zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
​
Enerzijds wordt er gewerkt rond activering (bv. samen solliciteren, dagbesteding, …), anderzijds wordt er een projectmatige aanpak op vraag van de verschillende afdelingen gehanteerd (bv. vormingen rots en water, uitwerken van ervaringsgerichte activiteiten, …).
​
We willen focussen op wat goed gaat, waar kinderen/jongeren/ouders kracht uit halen, op waar ze trots op zijn. Tijd nemen om te groeien, om te ontdekken, de kans krijgen om je eigen pad uit te stippelen, … te vallen en weer op te staan.
Ervaringsleren
In het ervaringsleren proberen we kinderen, jongeren, ouders en hun contexten in situaties te brengen die “buiten -gewoon”, verrassend, ontheemdend zijn. We geloven dat mensen in deze situaties meer kunnen leren over zichzelf en van elkaar, als dit tenminste op een voldoende veilige manier wordt aangeboden.
​
Zo gaan we elk jaar met een aantal jongeren op berghuttentocht in de Alpen en organiseren we verschillende meerdaagse kanotochten in De Biesbosch.
Daarnaast gaat het ook over kleinere initiatieven zoals wandelen met opdrachten voor gezinnen, oriëntatiewandeling voor ouders en kinderen, een escaperoom waar kan gewerkt worden met teams, jongeren, gezinnen, leefgroepen....